• Home
  • Over RIB Powerboat boten

Over RIB Powerboat boten

:: RIB Powerboat Scheveningen 

Welkom op Powerboat070.nl 

Wat is een RIB? 

RIB is een acroniem voor Rigid Inflatable Boat. Simpel gezegd, RIB is een rubber boot met een stevige romp. Zo wordt een RIB beschouwd als een hybride tussen een conventionele boot en een rubberen boot. De buizen gebruikt voor de kleinere RIB’s zijn bestemd voor de recreatieve markt, en zijn vervaardigd in PVC. Boten voor professioneel gebruik en grotere RIB’s zijn vaak gemaakt van een duurder materiaal, bijvoorbeeld Polyurethaan / Neopren / Hypalon. De rompen zijn meestal gemaakt van fiberglas. RIBs zijn meestal steviger in gebruik dan conventionele pleziervaartuigen, en kan worden vergeleken met 4-wheel drive, all-road en off-road auto’s. Een RIB heeft alle voordelen van een rubberen boot in vergelijking met een conventionele boot. De eerste ribben werden gebouwd in de vroege jaren 1960.

 

Verbeterde navigatie-eigenschappen

Aangezien een RIB geen conventionele romp hebben, is het punt van de zwaartekracht veel lager dan in een conventionele boot. Dit feit verbetert navigatie-eigenschappen van het schip en maakt het ideaal voor het ruigere omstandigheden. 

 

Lichtgewicht

Het totale gewicht van een RIB is aanzienlijk lager dan een conventionele boot, vanwege het feit dat de lucht-opgeblazen pontons minder dan vergelijkbare romp in glasvezel wegen. Dit maakt meestal de ribben om sneller te gaan en minder brandstof te gebruiken. Als alternatief kunt u gebruik maken van een kleinere motor en dus vermindering van de aankoop en service kosten. 

Comfort

Het rijcomfort van een RIB is veel beter dan die van een conventionele boot, omdat de flexibiliteit van de buis heeft een buffer effect. De invloed van de zee is dus beperkt. Het geluid van intensieve snaps is ook gedempt, en de rit voelt comfortabel.

Geavanceerde beveiliging 

Een RIB is een superieure drijvende eigenschappen vanwege zijn opgeblazen lucht-buizen. Zelfs als de romp is zowel geperforeerd aan de binnenkant en de buitenkant, zal de boot nog zweven bijna normaal. Afhankelijk van het type van de geïnstalleerde motor, zult u doorgaans in staat zijn om de boot aan wal op uw eigen rekening. Conventionele boten boven 5,5 meter zijn niet verplicht te zweven als ze gevuld zijn met water, dus een Rib van die grootte zou waarschijnlijk zinken als er een gat aan de buitenkant van de romp.

Gebruiksvriendelijk 

Hun vermogen om schokken en wrijven weerstaan aan boord en van boord gaan is de belangrijkste reden waarom RIB’s werden gebouwd in de eerste plaats. Deze vaartuigen waren in het begin ontwikkeld voor commercieel gebruik. Gebieden van het gebruik zijn reddingsoperaties op zee, kust bewaking, militaire operaties zee-, kust-politie, enz. De eigenschappen van de RIB heeft alle van belang in deze gevallen zijn, omdat het vaak om te werken onder zeer moeilijke omstandigheden. In de afgelopen jaren hebben RIB’s van start gegaan voor prive-gebruik, en de kopers hebben steeds meer begonnen hun eigenschappen voor ruwe vrijetijdsbesteding waarderen. Conventionele RIB boot zijn ontwikkeld van een eenvoudige recreatie en vissersboten, in luxe boten met hoge glans gepolijste romp en dek vloeren, die veel minder efficiënt zijn of geschikt voor robuuste omstandigheden. De nadelen van deze vaartuigen zijn minutieuze manoeuvreren, irritatie dan onvermijdelijk krassen en tijdrovende polishing.These problemen zijn non-existent als u een RIB te kiezen. Dit is de reden waarom RIB vandaag zijn uitgegroeid tot een serieuze mededinger voor de conventionele RIB boot. In elke markt, ribben zijn van het type boot dat de grootste toename in de verkoop heeft.